kuvituskuva

Apteekkiasiointi ja koronavirus

Vallitseva pandemia on poikkeuksellinen ja voi aiheuttaa monenlaisia huolia ja kysymyksiä apteekkipalveluihin liittyen. Olemme koostaneet sinulle tämän infopaketin, jotta löydät helposti vastaukset yleisimpiin kysymyksiin.

Asiointi apteekissa

Huomioithan, että flunssaoireisena ei pidä tulla asioimaan apteekkiin. Näin toimien pienennät muiden asiakkaiden ja apteekin henkilökunnan tartuntariskiä. Apteekkiasiointia tulee välttää myös korkean iän tai perussairauksien vuoksi.

Tarvittaessa voit pyytää läheistäsi asioimaan puolestasi. Tällöin on hyvä antaa apteekkiin tulevalle henkilölle muistilista ostettavista lääkkeistä ja myös tieto käytössä olevista lääkkeistä lääkityksen yhteensopivuuden arvioimiseksi.

Mikäli tarvitset reseptilääkkeitä, toinen henkilö voi noutaa lääkkeet puolestasi. Mukaan tarvitaan kela-kortti ja lista ostettavista lääkkeistä.

Lisäksi Suomi.fi-palvelussa voi verkkopankkitunnuksia käyttämällä antaa toiselle henkilölle puolesta asioinnin valtuutuksen, joka näkyy kaikissa Suomen apteekeissa. Tällöin ei tarvita kela-korttia, vaan riittää, että puolesta asioiva henkilö tietää sen henkilön henkilötunnuksen, jonka lääkkeistä on kyse. Puolesta asioivan tulee todistaa oma henkilöllisyytensä apteekissa.

Joskus puolesta-asiointi ei kuitenkaan ole mahdollista. Tästä syystä olemme ottaneet käyttöön oman vuoronumerojonon riskiryhmään kuuluville, jotta apteekkiasiointi käy sujuvasti ja apteekissa vietetty aika pysyy mahdollisimman lyhyenä. Joka päivän ensimmäinen aukiolotuntimme on tarkoitettu riskiryhmään kuuluvien asiointiin ja palvelemme riskiryhmäjonon asiakkaat mahdollisimman nopeasti myös muina aikoina.

Voit nyt tilata myös reseptilääkkeitä verkkoapteekistamme. Tunnistautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksin. Tilauksen voi noutaa apteekin edustalla olevasta noutolokerosta veloituksetta ja saatavilla on myös kotiinkuljetus yhteistyössä paikallisen taksiyrittäjän kanssa. Tarkemmat tiedot toimitustavoistamme löydät täältä.

Huomioimme toiminnassamme asiakkaiden sekä henkilökuntamme turvallisuuden. Olemme hygieniasyistä poistaneet käytöstä muun muassa ostoskorit, lasten pelit ja maksutarrojen muovikotelot. Puhdistamme apteekissa olevia pintoja ja ovenkahvoja useita kertoja päivässä. Emme käsittele asiakkaiden kela-kortteja, vaan pyydämme asiakasta esittämään kela-kortin viivakoodin, jotta voimme lukea sen viivakoodinlukijalla. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme tartuntariskin pienentämiseksi, olemme asentaneet asiakaspalvelupisteisiin sekä kassoille pisarasuojat. Lisäksi henkilökuntamme käyttää suojavisiirejä itsehoitopuolella työskennellessään.

Lääkkeiden ja muiden tuotteiden saatavuus

Seuraamme jatkuvasti ajankohtaisten lääkkeiden ja muiden tuotteiden saatavuutta. Tuotteiden saatavuus ja hinta saattaa vaihdella suuresti, johtuen kansainvälisen kysynnän muutoksista. Tarvittaessa voit tiedustella tuotteen saatavuutta apteekistamme. Löydät ajankohtaisia tuotteita täältä.

Miten ehkäisen tartuntoja?

Hengitystieinfektioita aiheuttavien viruksien leviämistä estetään tehokkaimmin pesemällä kädet usein ja huolellisesti. Kädet tulee kuivata huolellisesti ja julkisissa tiloissa tulee aina käyttää kertakäyttöpyyhkeitä. Jos vesi-saippuapesu ei ole mahdollista, käytetään käsien desinfektioainetta.

Suu-nenäsuojuksen avulla voi vähentää altistumista taudinaiheuttajille tilanteissa, joissa on pisaratartunnan vaara. Esimerkiksi kun joudutaan olemaan lähikontaktissa yskivän ja aivastelevan henkilön kanssa. Sairastunut voi suojata suu-nenäsuojuksen käytöllä muita ihmisiä tartunnoilta.

Viranomaisohjeistuksen noudattaminen ja muiden kuin välttämättömien menojen siirtäminen tai etäasiointi ehkäisevät tartuntoja tehokkaasti.

Epidemiaan varautumisryhmämme seuraa jatkuvasti viranomaisohjeita, asiakas- ja henkilöstöturvallisuutta sekä tuotteiden saatavuutta.